Treasure-hunt, periode 3

Rating: 4 sterren
1 stem

De opdracht voor periode 3 was om een treasure-hunt door de school te maken zodat de toekomstige leerlingen van het Metis alvast het gebouw, de vakken en elkaar kunnen leren kennen. We konden uit zeven verschillende vakken kiezen; Wiskunde, biologie, Nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde, Engels en kunst. Samen met Maxime, Guusje en Teuntje kozen we voor aardrijkskunde. 

vooronderzoek

Voordat we met ideeën konden komen moesten we eerst onderzoeken wat we precies voor de opdracht moesten doen. Om te beginnen, wat is een treasure-hunt eigenlijk? We kwamen tot de conclusie dat een een treasure-hunt een mix is tussen een speurtocht en een escaperoom. Vervolgens moesten we een interview houden met een aardrijkskunde docent, het probleem in eigen woorden schrijven, het programma van eisen uitzoeken, een aantal begrippen uitpluizen, de taken verdelen en nog meer van dat soort klusjes. Toen konden we gaan beginnen met het bedenken van zoveel mogelijk ideeën en per persoon drie van je ideeën uitwerken. Mijn drie ideeën waren: 1. Het gebruiken van het Digibord om een opdracht of oplossing op te zetten. 2. Het gebruiken van de wereldkaarten op de muur om plaatsen aan te geven, met namen die er al opstaan of prikkertjes die wij erin hebben gestopt of zij erin moeten doen, hiermee kunnen we als het waren ook een beetje hun kennis en vaardigheden testen. 3. Dingen buiten neerleggen of ophangen zodat ze het vanuit de klas kunnen zien. Daarna gingen we een concept bedenken. Dat ging iets minder soepel omdat er toen twee personen elke keer naar school gingen terwijl de andere twee thuis zaten. Maar uiteindelijk kwamen we dan toch bij één concept uit. We gingen een landkaart met lampjes maken en bij elk lampje zat een land met een vraag.

bouwen

We begonnen niet heel goed want er zaten nog steeds telkens twee van ons thuis waardoor we nooit met zijn vieren aan de landkaart konden werken. Gelukkig zijn we snel met een oplossing gekomen en zouden Maxime en ik voor de vragen en anderen teksten zorgen plus het doosje voor het fakkel-onderdeel. Ondertussen zouden Guusje en Teuntje dan de landkaart met lampjes en vlaggetjes maken. En dat hebben ze goed gedaan zeg! In hun vrije tijd hebben ze een prachtige landkaart gebouwd met alles er op en eraan! wij hadden inmiddels ook onze taak af toen we weer met de hele klas naar school mochten. We zetten samen nog even de puntjes op de i en we waren precies op tijd klaar. Als een van de weinige. Helaas heb ik mijn taak als Product-Disigner niet heel erg veel kunnen uitvoeren wanneer ik thuis zat maar ik heb echt mijn best gedaan en hopelijk doe ik dat de volgende keer nog beter.